Finanse dla niefinansistów
Jak zrządzać własnym bogactwem?
Szkolenie finanse dla niefinansistów, czyli jak zarządzać własnym bogactwem dotyczy głównie aspektów finansowych, ale przeznaczone jest dla osób nie mających wiedzy i doświadczenia finansowego. Prowadzę je językiem prostym, jak to powiedział jeden z uczestników zaawansowanego szkolenia: „Omawiasz skomplikowane sprawy na „gruszkach i jabłuszkach”. Jakie sprawy omawiamy? Jakie są kluczowe?
Kluczowe nr 1
Na szkoleniach i w doradztwie jakie prowadzę, większość uczestników twierdzi, że chce być bogata. Pytam zawsze: Ale co to znaczy?
I tu zaczynają się finanse na poważnie. Większość uczestników nie wie co ma odpowiedzieć. A do tego zawsze proszę żeby to napisali – to dodatkowa trudność. Czyli kluczowa jest odpowiedź na pytanie: co to znaczy że jestem/będę bogaty?
Kluczowe nr 2
Zadaję pytania pomocnicze: ponieważ bogactwo może być mierzone finansowo i pozafinansowo, to w wymiarze finansowym, ile pieniędzy konkretnie oznacza dla Ciebie że jesteś bogata/y? Ponieważ dla każdego jest to inna kwota związana przeważnie ze stylem życia, każdy podaje własną kwotę. Najczęściej wymieniane są „odłożone” kwoty z przedziału 500 tys. – 3 mln zł.
Czyli kluczowa jest odpowiedź na pytanie: ile pieniędzy „na bieżąco” i/lub „odłożonych” oznacza że jestem/będę bogaty?
Kluczowe nr 3
Skoro już wiemy, że potrzebujemy na bieżąco X zł/mc i np. 1 mln. zł „odłożone” to następne pytanie skąd je wziąć i jak długo to będzie trwało („zbieranie”)? Istnieje ponad 20 sprawdzonych sposobów na zdobycie takich pieniędzy np. z pracy etatowej, z własnej działalności, ze spadku itd. które krótko omawiamy na zajęciach.
Czyli kluczowa jest odpowiedź na pytanie: co robię i będę robić, żeby mieć określone pieniądze w określonym czasie?
Kluczowe nr 4
Teraz konkretnie musimy mieć wiedzę o finansach przynajmniej na minimalnym poziomie.
„Teoretycznie” każdy wie, co to są pieniądze, ale jak proszę o napisanie swojego skojarzenia z pojęciem finansów (konkretnie „co to moim zdaniem są finanse?”) to mamy następną trudność. I właśnie po to jest szkolenie, praktyczne, prostym językiem, bez stresu, ale o bardzo poważnych, życiowych sprawach.
Czyli kluczowa jest odpowiedź na pytanie: co muszę wiedzieć? jakie informacje finansowe musimy rozumieć, żeby mieć sukces finansowy?
Dla przykładu: czy robimy budżet domowy? jak go zrobić? co to jest zestawienie bilansowe (bilans) w domu i w przedsiębiorstwie? jak zrobić rachunek wyników w domu i w firmie? czy PIT to fragment rachunku wyników? czy w aktywa i pasywa w domu też muszą się równać sobie tak jak w firmach? jakie wskaźniki ostrzegają nas wcześniej zanim wydarzy się brak płynności w firmie i w domu? itd.
Odpowiedzi zawarte są w programie szkoleniowym (i oczywiście na szkoleniu).
Kluczowe nr 5
Uczyłem na uczelni przedsiębiorczości i rachunkowości zarządczej. Byłem promotorem kilkudziesięciu prac licencjackich nt. „Biznes plan ……. /mojego życia/”. Zawsze namawiałem studentów, że jak już coś piszesz „dla papieru” (dyplom) to niech to ma również wymiar praktyczny. Jestem praktykiem i szkolenie powinno dać uczestnikom wskazówki do wykorzystania w praktyce. Nie tylko realizacja programu szkoleniowego, ale przede wszystkim pytania uczestników, wspólna dyskusja i poszukiwanie rozwiązań czynią szkolenie praktyczne (te podstawowe pytania, od początkujących są najlepsze). Również szkoleniowe analizy przypadków (case study) jakie się wydarzyły w rzeczywistości stanowią o wymiarze praktycznym szkolenia.
Czyli kluczowa jest odpowiedź na pytanie: jak to wykorzystam w praktyce? I do tego SKUTECZNIE.
Kluczowe nr 6
Teraz trzeba pozyskana wiedzę wdrożyć, bo przecież mamy jakiś CEL do zrealizowania (m.in. finansowy). Chociaż jest o tym mowa na szkoleniu, to już nie zależy od pozyskanej wiedzy na szkoleniu o finansach, lecz od motywacji uczestnika.
Czyli kluczowe: WDROŻYĆ finanse.
Życzę silnej motywacji i powodzenia, bo wiedzę po szkoleniu mamy!
Opracował: Dariusz Pelc